2 oktober 2020
In het voortgezet (speciaal)onderwijs geldt vanaf maandag 5 oktober een dringend advies om buiten de les mondkapjes te dragen. Dit geldt in alle situaties waar de 1,5 meter tussen leerling en docent niet te waarborgen is, zoals op gangen en in aula’s. In klassikale lessituaties waarin leerlingen zitten kan het mondkapje af. Het dringende advies geldt ook bij beroepsgerichte vakken in het vmbo en de praktijkvakken in het praktijkonderwijs waarbij geen 1,5 meter afstand kan worden gehouden, zolang dit de veiligheid van de lessen niet in gevaar brengt (bijvoorbeeld bij lassen).
28 september 2020
Uit onderzoek van de Kinderombudsman blijkt dat kinderen met meervoudige of complexe ondersteuningsbehoeften niet genoeg hulp krijgen op school. Zij lopen op school vaker tegen problemen aan in het passend onderwijs dan kinderen met lichte ondersteuningsvragen. Dit meldt de Kinderombudsman.
29 mei 2020
De sociale partners in het voortgezet onderwijs hebben, naar aanleiding van het kabinetsbesluit van dinsdag 19 mei, het definitieve protocol voor de opstart van het voortgezet onderwijs gepubliceerd. Dit protocol bevat een aantal verplichtingen en verschillende adviezen zodat alle scholen op 2 juni verantwoord open kunnen.
25 mei 2020
Het kabinet investeert bijna €500 miljoen extra in het onderwijs. Er gaat €200 miljoen naar studenten om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten. Daarnaast investeert het kabinet €244 miljoen in het basis-, voortgezet onderwijs en mbo als extra ondersteuning voor leerlingen die dat door de coronacrisis nodig hebben.
25 mei 2020
Het is de bedoeling dat zo min mogelijk leerlingen na de heropening van de scholen gebruik maken van het openbaar vervoer. Samen met regionale vervoerders en de ministeries van OCW en I&W heeft de VO-raad een handreiking gemaakt om er voor te zorgen dat elke leerling weer daadwerkelijk naar school kan komen.
19 mei 2020
De VO-raad (vereniging voor scholen binnen het voortgezet onderwijs) heeft uit een snelle peiling onder schoolbesturen geconcludeerd dat ongeveer een vijfde van de leerlingen wel een steuntje in de rug kan gebruiken, omdat zij moeite hebben met het afstandsonderwijs. De VO-raad heeft namens de sector actie ondernomen juist deze groep te steunen door Thuisschoolmaatje te starten. Zij sluiten hiervoor aan bij een initiatief van Academie Tien, een school in het Utrechtse Leidsche Rijn.
16 april 2020
Inmiddels zijn we een aantal weken en ontwikkelingen verder in deze Corona-tijd. Wij brengen u graag op de hoogte van de updates tot nu toe in onze nieuwsbrief.
9 april 2020
Het ministerie van OCW heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd met een servicedocument over de slaag-zakregeling voor de kandidaten die dit schooljaar eindexamen afleggen. De slaag-zakregeling volgt zo veel mogelijk de bestaande regeling.
1 april 2020
Het sluiten van de scholen tot en met de meivakantie heeft grote gevolgen voor het onderwijs, jeugdzorg, JGZ en welzijnswerk in de regio. Hoe de periode erna er uit zal zien is momenteel nog niet te zeggen. Stichting Leerlingenzorg helpt graag mee aan de best mogelijk informatievoorziening in deze verwarrende tijden. Daarom publiceren we komende weken tweewekelijks een nieuwsbrief over corona-gerelateerde zaken. Daarnaast plaatsen we regelmatig nieuwe updates op onze website.
31 maart 2020
Alle maatregelen die nu gelden tegen de verspreiding van het coronavirus worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. Dat heeft premier Rutte gezegd op een persconferentie na het crisisberaad tussen de meest betrokken ministers.
24 maart 2020
De centrale examens gaan dit schooljaar niet door. Dat heeft minister Slob (onderwijs) besloten samen met de onderwijsorganisaties. Scholen krijgen door dit besluit meer tijd om de schoolexamens af te ronden. De resultaten van de schoolexamens vormen de basis voor het behalen van het diploma dit schooljaar.
23 maart 2020
Het kabinet maakte vanavond een reeks nieuwe maatregelen bekend om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Premier Rutte zei dat een volledige lockdown nog niet nodig is, maar dat dat een volgende stap zou kunnen zijn.
20 maart 2020
De huidige situatie rond het coronavirus roept bij scholen en samenwerkingsverbanden vragen op die betrekking hebben tot passend onderwijs. En met name wat de gevolgen zijn voor leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte. Tegelijkertijd zien we dat er door het hele land prachtige initiatieven ontstaan. Hieronder vindt u een overzicht met interessante informatie van het Steunpunt Passend Onderwijs.
16 maart 2020
Aan alle leerlingen, ouders, collega’s en netwerkpartners. Gisteren, 15 maart 2020, is een nieuwe stap gezet in de maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Met ingang van vandaag tot 6 april 2020 zijn alle onderwijsvoorzieningen gesloten. Alleen voor kinderen wiens ouders in vitale sectoren werkzaam zijn, kunnen naar scholen komen voor opvang.
3 maart 2020
De verspreiding van het coronavirus (COVID-19) roept ook bij scholen vragen op. Over hoe om te gaan met leerlingen die terugkomen van vakanties bijvoorbeeld. En over geplande leerlingenreizen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste informatiebronnen en instanties waar scholen terecht kunnen. De VO-raad adviseert scholen de berichtgeving van deze instanties goed in de gaten te houden.
3 maart 2020
Een grote groep scholen heeft een brief gestuurd aan ministers Slob en Van Engelshoven met de oproep tot meer regelruimte voor doorstroom met een diploma met vakken op meerdere niveaus. De ondertekenende scholen verzorgen maatwerktrajecten voor hun leerlingen en willen samen met het vervolgonderwijs onderzoeken hoe de maatwerkdiploma’s van deze leerlingen in het vervolgonderwijs beter ingezet kunnen worden, met behoud van het civiel effect van het diploma. Ook benoemen de scholen de mogelijkheden die zij zien om scholen en vervolgopleidingen hiervoor meer regelruimte te geven.
2 maart 2020
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie ‘Schoolverzuim aanpakken’ (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek.
28 februari 2020
De Tweede Kamer heeft donderdag het wetsvoorstel 'Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo’ aangenomen, met een belangrijke wijziging: er komt een algemeen doorstroomrecht voor havo-vwo.
14 februari 2020
Minister Slob wil het bestaande experiment voor samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs verlengen en verbreden. Dat maakte hij op 12 februari bekend op het congres ‘Naar inclusiever onderwijs’ in Bussum. Binnen dit experiment kunnen scholen kinderen uit het speciaal en regulier onderwijs makkelijker in één klas plaatsen.
6 februari 2020
Op 4 februari 2020 organiseerde het samenwerkingsverband St. Leerlingenzorg NW-Veluwe haar jaarlijkse themabijeenkomst. Dit jaar stelden we de deelnemers de vraag: "Door welke bril kijk jij?"
5 december 2019
Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede financiële samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen. Maar met durf, creativiteit, een gezamenlijke focus en investeringen is dit wel degelijk mogelijk. Dat is de boodschap van de special Verrassend Passend.
29 november 2019
Tijdens de ALV tweedaagse van 27 en 28 november jl. hebben de leden van de VO-raad ingestemd met de ‘inbreng voor de evaluatie van passend onderwijs in 2020’. In deze inbreng – die de VO-raad en PO-Raad gezamenlijk hebben opgesteld op basis van gesprekken binnen en buiten de sector – geven de sectorraden aan dat passend onderwijs doorontwikkeld moet worden. Daarbij wordt ook aangegeven wat al goed gaat, wat nog verbeterd kan worden en waar wet- en regelgeving aangepast zou moeten worden.
25 november 2019
De Inspectie van het Onderwijs gaat de komende jaren onderzoek doen ‘naar de effecten van verschillen in beleidskeuzes tussen samenwerkingsverbanden (swv) voor leerlingen. Dat meldt de inspectie in haar nieuwsbrief van november 2019.
13 november 2019
Voor alle leerlingen moet er op reguliere scholen een passende plek te vinden zijn, vindt de Onderwijsraad. In een maandag verschenen advies stelt de raad dat het dan ook niet gewenst is om wettelijk mogelijk te maken dat particulier onderwijs de zorg voor kinderen met een zware ondersteuningsvraag overneemt. Wel kunnen publieke scholen bij particuliere scholen expertise en materiaal inkopen.
8 november 2019
Het Onderwijs Zorg Centrum (OZC) is er voor díe leerlingen die op school vast lopen en waarbij het (nog) niet helder is wat er nodig is om het proces vlot te trekken. Vaak is er al van alles aan gedaan om een leerling binnenboord te houden, maar is de ondersteuningsbehoefte nog niet helder of is er een time out nodig. Voor die leerlingen is het beter om tijdelijk afstand van de school te kunnen nemen. Zij kunnen dan terecht op het OZC, tot ze weer klaar zijn om terug te gaan naar school of om te kijken of er een betere passende school in de regio is. En ook voor leerlingen die al een tijdje thuiszitten kan het OZC een passende tijdelijke oplossing zijn om terug te keren naar het onderwijs.
18 oktober 2019
Op 1 augustus 2013 trad de Wet Passend Onderwijs in werking. Deze wet heeft als doel dat scholen in het funderend onderwijs op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier passend onderwijs realiseren. De kern van de wet is de zorgplicht voor passend onderwijs. Scholen moeten deze zorgplicht vervullen voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ze moeten ervoor zorgen dat deze leerlingen altijd een passende plek krijgen.
3 oktober 2019
Sinds de invoering van passend onderwijs zijn er vooral negatieve geluiden te horen. Want hoewel scholen zorgplicht hebben, krijgen kinderen met een beperking er niet makkelijk een plek. En als er plek is, blijkt vaak dat ze niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. De wachtlijsten voor speciaal (basis)onderwijs lopen inmiddels weer flink op. Maar er zijn gelukkig ook scholen waar het wel goed gaat.
2 oktober 2019
Schoolbesturen vormen een belangrijke schakel binnen passend onderwijs; om te kunnen komen tot een goede evaluatie van dit stelsel is hun input dan ook cruciaal. In dit kader zet het ministerie van Onderwijs – dat momenteel een evaluatieprogramma passend onderwijs uitvoert – dit najaar een groot onderzoek uit onder schoolbesturen, waarbij hun perspectief op passend onderwijs in kaart wordt gebracht. Alle schoolbesturen wordt gevraagd hierover een online enquête in te vullen.
26 september 2019
Ieder kind heeft recht op een kansrijke ontwikkeling en recht op onderwijs. Wanneer ouders, kinderen en professionals vanuit gemeente, jeugdhulp en onderwijs de handen ineen slaan ontstaan en ontwikkelkansen voor kinderen! Samen maken we het verschil! Een krachtige samenwerking tussen onderwijs en jeugd vraagt erom dat men elkaar kent. Alleen zo kan inhoud worden gegeven aan daadwerkelijk interprofessioneel samenwerken. Op donderdag 31 oktober 2019 ontmoet onderwijs en jeugd elkaar bij het Van der Valk Veenendaal.
19 september 2019
De onderwijsbegroting brengt geen extra investeringen voor het onderwijs. Aan de nijpende lerarentekorten in het primair en voortgezet onderwijs geeft het kabinet ook in 2020 niks extra’s uit. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen is ‘ongelofelijk zwaar teleurgesteld’.
5 september 2019
Eerder was het al wel mogelijk om de WISC-V af te nemen, maar was deze nog niet officieel toegestaan. Inmiddels is deze regeling gewijzigd en is de WISC-V voorlopig twee jaar goedgekeurd; er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeitbekend.
3 september 2019
Gemeenten kijken bij het regelen van het leerlingvervoer niet genoeg naar de belangen van het kind. Maatwerk komt nog te weinig voor en vaak prevaleren financiële aspecten. Dat concludeert de kinderombudsman in een rapport dat vandaag verschijnt. Scholen zijn veel tijd kwijt met het leerlingvervoer. “Het is toch bijzonder dat ik een halve baan nodig heb voor de coördinatie van het leerlingvervoer”, zegt Paul Goossens van Mgr. Hanssenschool in Limburg.
22 juli 2019
Van 22 juli tot en met 29 augustus zijn wij niet bereikbaar in verband met de zomervakantie. Na 29 augustus nemen we, indien nodig, weer contact met u op.
15 juli 2019
De Tweede Kamer sprak met onderzoekers van het NRO over passend onderwijs. Daarin zetten de onderzoekers een paar bekende aannames over de gevolgen van passend onderwijs recht.
9 juli 2019
Op het Nuborgh College Oostenlicht is het LWOO anders ingericht dan op de meeste scholen. De leerlingen werken niet in lokalen, maar op leerpleinen. Op deze leerpleinen zijn zo’n 60 leerlingen en een kernteam van 4 docenten aanwezig. Het leerplein omvat ook twee instructielokalen. In die instructielokalen krijgen de leerlingen les in de kernvakken. Op het plein kunnen ze verder werken aan hun eigen leerdoelen, alleen of in groepjes, is er mogelijkheid tot coaching, vinden mentorgesprekken plaats en is er verlengde instructie. Er wordt gewerkt met een weekplanner waar de leerdoelen van één week op staan. De leerlingen dragen hiervoor zelf de verantwoordelijkheid, waardoor het werk serieus genomen wordt.
9 juli 2019
De laatste nieuwsbrief van dit schooljaar is verstuurd. Wil je meer weten over de stand van zaken van de hoogbegaafdheidssubsidie, het bezoek van de Inspectie van onderwijs en nog veel meer?
8 juli 2019
Voortaan krijgen alle leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs een schooldiploma. Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs wil de leerlingen meer erkenning geven.
8 juli 2019
In het algemeen overleg van 26 juni werd al duidelijk dat de politiek fors wil ingrijpen in Passend onderwijs. In de nacht van 4 juli is een aantal moties aangenomen, onder andere over de effectiviteit van samenwerkingsverbanden, het wettelijk vastleggen van basisondersteuning en het beperken van financiële reserves.
4 juli 2019
De gemeente heeft de wettelijke taak om te zorgen voor een vergoeding voor “passend vervoer” naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Het vervoer is bestemd voor leerlingen die zelf niet naar school kunnen, bijvoorbeeld door een handicap of omdat de school te ver weg ligt.
28 juni 2019
Op 26 juni hebben de leden van de Vaste Kamercommissie OCW in een debat van ruim vier uur kritische vragen gesteld aan minister Slob over passend onderwijs, dat volgens hen nog niet goed functioneert. De minister gaf in een reactie aan dat wel goede vooruitgang wordt geboekt; hij wil deze positieve beweging voortzetten.
22 juni 2019
Nog dit jaar zal de Onderwijsinspectie schoolbesturen en samenwerkingsverbanden aanspreken die hoge reserves aanhouden. Dit kondigen de ministers van OCW aan in een brief aan de Tweede Kamer. Deze schoolbesturen en samenwerkingsverbanden wordt om een nadere uitleg gevraagd en eventueel om met een onderbouwd plan te komen voor de inzet van bovenmatige reserves. Op basis van nader onderzoek stelt de Onderwijsinspectie signaleringswaarden vast om te bepalen wanneer een schoolbestuur of samenwerkingsverband te hoge reserves aanhoudt.
6 juni 2019
De Onderwijsraad bereidt een advies voor over onderwijsondersteuning. Hij geeft antwoord op de volgende vraag: Hoe kan onderwijsondersteuning bijdragen aan duurzame kwaliteit en innovatie in de onderwijspraktijk en welke rollen en verantwoordelijkheden hebben overheid en scholen daarin? Het advies betreft de volgende onderwijssectoren: primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Het hoger onderwijs komt in het advies niet als ‘afnemer’ van onderwijsondersteuning aan de orde, maar wel als ‘aanbieder’ van ondersteuning.
4 juni 2019
Het kabinet steekt fors extra geld in defensie, klimaat, en (jeugd)zorg. Ook trekt het extra geld uit voor het onderwijs, de rechtspraak en vangt het de financiële gevolgen op van het eerder genomen besluit om nog sneller dan vorig jaar gepland minder gas te winnen uit de Groninger gasvelden. Dat staat in de Voorjaarsnota die minister Hoekstra van Financiën vandaag aan de Kamer heeft aangeboden. Dit meldt het ministerie van financiën.
3 juni 2019
Deze week is het de Landelijke Actieweek Thuiszitters. Van 3 tot en met 7 juni worden door scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in diverse regio’s activiteiten georganiseerd om aandacht te vragen voor het terugdringen van het aantal leerlingen dat thuiszit zonder passend onderwijs. Dit meldt Steunpunt Passend Onderwijs.
11 april 2019
Het Verwey-Jonker Instituut heeft vanaf 2017 de omvang en maatschappelijke impact van chronische aandoeningen bij kinderen en jongeren in Nederland onderzocht, in opdracht van het FNO-programma Zorg én Perspectief. Onderzoeksdoel was een actueel inzicht te krijgen in het aantal en de samenstelling van de doelgroep en het verschil in maatschappelijke perspectief van deze jongeren in vergelijking met hun gezonde leeftijdsgenoten.
11 april 2019
Het kabinet vindt het belangrijk dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen, ook in de doorstroom van het primair naar het voortgezet onderwijs. Daarom is het subsidiebedrag voor de doorstroomprogramma’s PO-VO verhoogd. Voor 2019 is voor deze doorstroomprogramma’s ruim €16 miljoen beschikbaar: €1000 per deelnemende leerling met een maximum van 124 leerlingen per doorstroomprogramma.
11 maart 2019
De Tweede Kamer vindt dat het minder ingewikkeld moet worden om onderwijs en zorg te regelen voor kinderen van wie duidelijk is dat zij ernstige beperkingen hebben op fysiek en mentaal gebied. Voor deze leerlingen moeten nu op verschillende plekken budgetten worden aangevraagd. Een belangrijk pijnpunt is de looptijd van de toelaatbaarheidsverklaring (tlv). Samenwerkingsverbanden geven een tlv af voor één, twee of drie jaar, terwijl duidelijk is dat er voor de hele schoolperiode een tlv nodig is. De motie hierover, ingediend door Eppo Bruins van de CU, wordt kamerbreed gesteund.
1 maart 2019
Twee van de honderd miljoen euro die het kabinet uittrekt voor technisch vmbo, gaat vanaf nu naar het voortgezet speciaal onderwijs. Per leerling is het bedrag gelijk aan het bedrag voor reguliere vmbo-leerlingen. Dat maakte minister Slob (Onderwijs) bekend.
21 februari 2019
Duizenden kinderen met een beperking gaan niet naar school vanwege lichamelijke of psychische redenen. De zorg die zij nodig hebben, zou beter moeten aansluiten bij scholing zodat ook zij onderwijs kunnen genieten, vinden hoogleraren en belangenorganisaties. Om hun punt kracht bij te zetten gaven vandaag drie minderjarige ambassadeurs van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) voorafgaand aan een debat over onderwijs en zorg een sloophamer aan ministers Slob voor Onderwijs en De Jonge van Volksgezondheid.
18 februari 2019
De eerste nieuwsbrief van 2019 is uit. Wil je meer lezen over onze themamiddag 'Inclusie' of het gesprek met een aantal leden van de Tweede Kamer?
12 februari 2019
Op 5 februari 2019 organiseerde Stichting Leerlingenzorg weer haar jaarlijkse themamiddag. Deze keer stond de middag in het teken van 'Inclusie'. Een onderwerp dat al veel besproken wordt en waar iedereen wel een mening over heeft.
4 februari 2019
Steeds meer scholen organiseren activiteiten waardoor het voor kinderen uit groep 8 makkelijker wordt om de overstap naar de brugklas te maken. Ook het Christelijk College Groevenbeek in Putten heeft een programma opgezet voor leerlingen uit groep 8. Het programma heeft de naam e-VOlve en is bedoeld voor leerlingen die in groep 8 qua leerontwikkeling of op sociaal-emotioneel gebied worden belemmerd, op hun eigen niveau werken, praktisch ingesteld zijn en de overstap naar het voortgezet onderwijs spannend vinden. Het programma loopt nu voor het tweede jaar.
29 januari 2019
De Harderwijkse maatschappijleer docent Lucelle Deneer van het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo is zaterdagmiddag uitgeroepen tot 'Leraar van het jaar 2018-2019' in het voortgezet onderwijs.
15 januari 2019
Op dinsdag 5 februari 2019 organiseert het samenwerkingsverband V(S)O stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe de jaarlijkse themamiddag. Tijdens deze bijeenkomst denken we samen na over het thema INCLUSIE.
19 december 2018
Passend onderwijs leeft. Samen werken we er hard aan om kinderen en jongeren beter te ondersteunen. Daar komen mooie dingen uit voort. Tegelijk zijn er ook nog verbeteringen nodig. Vanaf 9 januari komt er een landelijk online vertelpunt, waarin professionals, ouders en leerlingen hun ervaring met Passend onderwijs kunnen delen. De thema’s die uit deze gedeelde ervaringen naar voren komen, zijn een goed startpunt voor regiogesprekken met minister Slob van Onderwijs.
17 december 2018
In de periode 2014-2018 hebben we in de regio NW Veluwe gezamenlijk invulling gegeven aan passend onderwijs. Verbinden, samenwerken en vertrouwen zijn het fundament van de samenwerking in onze regio. Dit biedt kwalitatief het best passende, maar ook betaalbaar onderwijs aan onze leerlingen. Voor de periode 2019-2023 staan we op en stevig fundament om samen verder te bouwen aan goed onderwijs voor elke leerling.
17 december 2018
De kerstvakantie nadert en dat betekent dat we de laatste nieuwsbrief van 2018 hebben verstuurd. Een nieuwsbrief waarin we ingaan op de successen binnen het samenwerkingsverband VO2509, nieuwe ontwikkelingen die in 2019 aan bod gaan komen en we stellen een prijs beschikbaar voor diegene die de beste naam voor ons ondersteuningsplan bedenkt. Veel leesplezier!
14 december 2018
De raad vindt dat er een fundamentele bezinning nodig is op de organisatie van het onderwijsstelsel met als doel het op onderdelen aan te passen. In het licht van maatschappelijke ontwikkelingen wordt de manier waarop we het onderwijs georganiseerd hebben problematisch: (1) jongeren uit verschillende sociale groepen komen elkaar niet meer vanzelfsprekend tegen in het onderwijs; (2) plaatsing in het voortgezet onderwijs wordt steeds bepalender voor het eindniveau van jongeren; (3) permanente educatie heeft geen formele plek in het onderwijsstelsel.
12 december 2018
Minister Slob gaat de samenwerkingsverbanden Passend onderwijs voor een periode van vier jaar stimuleren om een onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid op te zetten, uit te breiden dan wel te bestendigen. Toekenning van subsidie gebeurt op basis van een inhoudelijke beoordeling van activiteitenplannen. De aanvraag kan worden ingediend van 1 januari 2019 tot en met 31 maart 2019.
10 december 2018
In het schooljaar 2011-2012 startten de dr. A. Verschoorschool en het Morgen College in Harderwijk hun samenwerking om de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs voor de leerlingen die daar moeite mee hebben, zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zij bieden vanuit het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) onderwijs aan de eerste twee leerjaren van het vmbo. Daarbij is het programma zo samengesteld dat de leerlingen toewerken naar de overgang naar het reguliere onderwijs in jaar drie op het Morgen College en naar een regulier vmbo-diploma aan het einde van leerjaar 4.
10 december 2018
Steeds meer scholen organiseren activiteiten waardoor het voor kinderen uit groep 8 makkelijker wordt om de overstap naar de brugklas te maken. Een goede zaak, aldus VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller in het Jeugdjournaal van maandag 3 december.
7 december 2018
Jeugdhulpverleners en leerkrachten moeten nauwer samenwerken aan de ontwikkeling van kinderen. Gemeenten worden verantwoordelijk voor het bij elkaar brengen van onderwijs, zorg en jeugdhulp en het maken van niet-vrijblijvende lokale afspraken. Dat is de kern van het advies dat kwartiermaker René Peeters op 7 december 2018 overhandigde aan de Coalitie Onderwijs, Zorg en Jeugd waar de VO-raad ook aan deelneemt.
4 december 2018
Leerlingen in het praktijkonderwijs krijgen voortaan een schooldiploma. Dat gaat minister Slob (Onderwijs) in de wet vastleggen, zo schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee wil de minister leerlingen in het praktijkonderwijs de erkenning geven die zij verdienen.
4 december 2018
De geplande internetconsultatie over het wetsvoorstel voor een nieuw bekostigingsmodel leerwegondersteunend onderwijs/praktijkonderwijs (lwoo/pro) en het loslaten van de criteria, procedure en licenties voor lwoo, is uitgesteld. Eerst is nader onderzoek nodig om te kunnen vaststellen wat het beste verdeelmodel is, aldus minister Slob in een brief aan de Tweede Kamer. In deze brief, die op 4 december werd verzonden, maakte de minister ook bekend dat leerlingen in het pro een schooldiploma krijgen en dat verder wordt geïnvesteerd in de samenwerking tussen het pro en het vmbo/mbo.
30 november 2018
De Algemene Ledenvergadering van de VO-raad nam een aantal maatregelen om de governance van passend onderwijs te verbeteren, waaronder het instellen van onafhankelijk toezicht.
28 november 2018
De behoefte aan maatwerkoplossingen voor jongeren die (tijdelijk) geheel of gedeeltelijk niet naar school kunnen, is groot, zeker na de invoering van de nieuwe Jeugdwet en passend onderwijs. Welke mogelijkheden zijn er binnen de bestaande wet- en regelgeving om onderwijs en zorg te combineren?
24 november 2018
Het kabinet komt met een set maatregelen, waardoor het voor leerlingen die veel zorg nodig hebben makkelijker wordt om onderwijs te krijgen. Elk kind moet de kans krijgen om zich maximaal te ontwikkelen, indien nodig met een aangepast programma op school of in een zorginstelling. De ministerraad stemt in met dit voorstel van minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
7 november 2018
De Wet passend onderwijs trad op 1 augustus 2014 in werking. Dit betekende nogal wat voor de scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden. De afspraken die wij als samenwerkingsverband maken, leggen wij vast in het ondersteuningsplan. Het huidige ondersteuningsplan loopt van 2014 tot en met 2018. In 2015 hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de belangrijkste taken van het samenwerkingsverband. Nu met de nieuwe planperiode in het vooruitzicht hebben we dit onderzoek opnieuw uitgevoerd.
6 november 2018
Hoe gaat het met de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp? De Ministeries van OCW en VWS hebben, samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), een landelijk onderzoek laten doen naar de wijze waarop samenwerkingsverbanden passend onderwijs en gemeenten de aansluiting vormgeven en ervaren.
2 november 2018
Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Ook EMB-kinderen met een complexe ondersteuningsvraag moeten de kans krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. In de praktijk is dit nog niet zo simpel te regelen. De stelselwijzigingen, zoals de decentralisatie van de jeugdhulp naar de gemeenten, hebben de organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementen op hun kop gezet. Ouders, scholen en zorgorganisaties in het hele land zien soms door de bomen het bos niet meer.
30 oktober 2018
Als een leerling méér ondersteuning nodig heeft dan binnen de basisondersteuning kan worden gegeven, dan kan de leerling worden aangemeld bij de Permanente Commissie Leerlingenzorg Noordwest-Veluwe (PCL NW-Veluwe). De PCL NW-Veluwe kijkt in overleg met de school, ouders en leerling welk passend traject wenselijk is.
17 oktober 2018
Vanaf 1 augustus 2018 is maatwerk in onderwijstijd mogelijk voor leerlingen die door psychische of lichamelijke beperkingen (tijdelijk) niet naar school kunnen. De school kan de leerling met instemming van de inspectie een aangepast onderwijsprogramma aanbieden dat afwijkt van de vastgestelde onderwijstijd. Op deze manier kan de leerling toch voor een deel onderwijs volgen op school.
9 oktober 2018
‘Ga met kinderen in gesprek over wat ze nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen en win advies in bij de ouders. Zij kennen het kind het beste.’ Met dat advies opende spreker Joy van der Stel de tweedaagse passend onderwijs. Gezeten in een hypermoderne rolstoel hield zij een betoog over het betrekken van ouders en kinderen bij zorg en onderwijs. ‘Mijn ouders leerden mij al heel vroeg dat mijn beperkingen geen hoofdrol spelen in mijn leven. Denk in kansen en mogelijkheden, niet in obstakels.’
2 oktober 2018
Ieder kind heeft rechten. Recht op een gezond leven, op familie, veiligheid en meer. Deze rechten komen voort uit wereldwijde afspraken en staan beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Nederland doet het over het algemeen goed op dit gebied.
25 september 2018
De Internationale Schakelklas van StartCollege, onderdeel van Landstede Groep, kreeg op 24 september hoog bezoek. Eppo Bruins, kamerlid voor de ChristenUnie, kwam tijdens de les Burgerschap kennis maken met nieuwkomers in Nederland. Docent Hielke van der Woude had Kamerleden uitgenodigd vanwege de maatschappelijke discussie over de lessen Burgerschap.
21 september 2018
Afgelopen dinsdag was het weer Prinsjesdag. In de gepresenteerde begroting is passend onderwijs op een tweetal plaatsen genoemd.
20 september 2018
Thuiszitten is geen optie is de titel van de conferentie in deze regio, die op 18 september is georganiseerd door de samenwerkingsverbanden van primair en voortgezet passend onderwijs in samenwerking met gemeentes en jeugdzorg.
18 september 2018
Passend onderwijs bestaat nu ruim 4 jaar. Tijd om de balans op te maken! Op dinsdag 20 november organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs een scholenconferentie. Kom ook, en doe inspiratie op van scholen die een mooie samenwerking tot stand hebben gebracht tussen speciaal en regulier onderwijs.
13 september 2018
Hoe krijg je als samenwerkingsverband zicht op de besteding van de middelen voor passend onderwijs? En op de opbrengsten? We praten erover met Johan Flier, directeur-bestuurder van het Reformatorisch Samenwerkingsverband VO, het enige landelijke samenwerkingsverband. Er vallen 7 vo-scholen en 6 vso-scholen (5 cluster 3 en 1 cluster 4) onder dit samenwerkingsverband. Elke vo-school heeft een voorziening in huis voor cluster 4-leerlingen.
12 september 2018
Voormalig wethouder René Peeters blikt vooruit op zijn nieuwste opdracht. Een riskante opdracht, omdat hij advies moet gaan uitbrengen hoe onderwijs, zorg en jeugd beter op elkaar kunnen aansluiten. "Als professionals voortdurend denken vanuit hun eigen positie dan gaat die samenwerking er nooit komen."
30 augustus 2018
Multiprobleem gezinnen (MPG) zijn al decennia lang onderwerp van studie. Tot dusver ligt de focus bij welzijn en zorg, het perspectief van veiligheid blijft daarbij onderbelicht. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil zich meer richten op preventie en heeft het Verwey-Jonker Instituut en RadarAdvies gevraagd een literatuuronderzoek uit te voeren naar de samenhang tussen zorg en justitie bij MPG.
23 augustus 2018
Thuiszitten is geen optie. Wat betekent dit voor mij, waar kan ik het verschil maken en wie heb ik daar bij nodig? Onderwijs, jeugdzorg en gemeenten organiseren op dinsdag 18 september 2018 een thuiszittersTOP voor alle direct betrokkenen in de regio Noord- Veluwe: leerlingen, ouders, onderwijs, cjg en andere ondersteuners.
22 augustus 2018
Op dinsdag 21 augustus 2018 is de nieuwe website van Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe gepresenteerd. De website heeft een compleet nieuw jasje gekregen. Ook is alle informatie geactualiseerd.
22 augustus 2018
Let op: de website passendonderwijs.nl is opgeheven.
22 augustus 2018
Met de lancering van de nieuwe website, hebben wij ook een nieuwe nieuwsbrief ontwikkeld. Deze nieuwsbrief zal maandelijks verzonden worden. Wil je onze nieuwsbrief in het vervolg ook ontvangen?
21 augustus 2018
Op 11 juli 2018 heeft de Rechtbank Den Haag een uitspraak gedaan over de verhouding tussen onderwijs en individuele jeugdhulpvoorzieningen onder de Jeugdwet.
1 augustus 2018
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar treden landelijk een aantal wijzigingen in werking waar leraren, scholen en leerlingen mee te maken (kunnen) krijgen.
5 maart 2018
In 2017 heeft stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe de nodige ontwikkelingen gerealiseerd.
16 oktober 2017
Het nieuwe kabinet zet de ingezette systematiek van passend onderwijs voort. Dat blijkt uit het Regeerakkoord dat dinsdag 10 oktober 2017 bekend werd gemaakt. Wel onderzoekt het kabinet op welke wijze het leerrecht van kinderen wettelijk kan worden vastgelegd.
11 september 2017
Op 5 juli 2017 was er in de Tweede Kamer een Algemeen Overleg over passend onderwijs. Hierin werd de elfde voortgangsrapportage passend onderwijs besproken.