Themabijeenkomst Toren van Houvast

9 februari 2021

Op 2 februari 2021 organiseerden wij onze jaarlijkse themabijeenkomst. Door corona was deze bijeenkomst anders dan anders, met name omdat deze online plaatsvond.

Via Teams ontmoetten ruim 60 mensen uit het onderwijs, de jeugdhulp en de gemeenten elkaar. Het centrale thema van de bijeenkomst was 'Hoe de klas de klas blijft oftewel de klas als magneet van aanwezigheid'. 

Na een korte inleiding van Bart van Kessel van Gedragswerk gingen de deelnemers in kleinere setting aan slag met de Toren van Houvast. De Toren van Houvast is een werkvorm waarin de deelnemers het gesprek aangingen over het vasthouden van leerlingen. Het is een concrete, creatieve werksessie waarin Aanwezigheid! centraal staat. Aanwezigheid! gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Het brengt het gesprek over het vasthouden van leerlingen op gang. Ongeacht waar de jongere is: op school, thuis of ergens anders.

Na het spelen van de Toren van Houvast ontstond er een interessante kubus voor iedere deelnemer. Na afloop kwamen we plenair bij elkaar en deelden we met elkaar de opbrengst. Wat vinden we met elkaar belangrijk?

  • Constructiviteit
  • Zorgen voor elkaar
  • De groep als magneet
  • Gezien worden
  • Samenhang
  • Verbinding. Als klas begrip voor elkaar, en als docententeam begrip voor elkaar. Kopje thee als metafoor voor begrip, erkenning, verbinding, in gesprek komen tot oplossingen
  • Luchtigheid en vrolijkheid
  • Erken de ongelijkheid: als je dat aan de klas kan leren als mini-maatschappij, ben je er
  • Duidelijke kaders met zachte randen en veiligheid, veilig leer- en werkklimaat: duidelijke kaders is een veilige setting met individuele behoeften. Het kader buigt als het ware met zachte (liefhebbende) randen waar nodig.
  • Momenten tussen de lessen zijn net zo belangrijk als de lessen zelf. De leerlingen willen daarbij zijn. Je hebt ze te verleiden…
  • Ontbreken van aanwezigheid
  • Hoe blijf je bij elkaar, hoe raak je niet in paniek, hoe kom je tot een oplossing?

Delen via: